2019-07-20
Jutlandia: Vorbasse Marked
Jeden z największych jarmarków Skandynawii ...
więcej >>>

2019-07-19
Ystad: milionowy pasażer
Rekordowy ruch promowy w 2019 ...
więcej >>>

2019-07-14
Øresundsbroen: to już 19 lat !
Przeprawa mostowo-tunelowa przez Sund ...
więcej >>>

2019-07-12
Bornholm: European Street Market
Smakołyki i rzemiosło na rynku w Rønne ...
więcej >>>

2019-07-10
Preikestolen: wzrost liczby wypadków
Zła pogoda jedną z przyczyn ...
więcej >>>

2019-07-07
„Chleb i kanelbulle”: polsko-szwedzka wystawa
Terminal w Świnoujściu zaprasza ...
więcej >>>

2019-07-03
AS-12 „Loszarik”: 14 marynarzy nie żyje
Tragedia na Morzu Barentsa ...
więcej >>>

2019-07-02
Szwecja: zakaz palenia od 1 lipca
Zwolennikom tytoniu coraz trudniej ...
więcej >>>

2019-07-01
Nowa trasa Gdańsk – Molde
Loty do Vestlandet z Wizz Air od listopada ...
więcej >>>

2019-06-26
TOP 10 najlepszych restauracji świata
NOMA i GERANIUM w czołówce ...
więcej >>>

2019-06-24
Norwegian: kolejne połączenia z Polską
Z Gdańska i Szczecina do Bergen ...
więcej >>>

2019-06-21
Szwecja: Midsommar, Norwegia: największe ognisko świata
Skandynawska noc świętojańska ...
więcej >>>

2019-06-19
Bornholms Museum: nowa odsłona strony
Największa placówka muzealna Bornholmu ...
więcej >>>

2019-06-18
Magazyn Skandynawski "Zew Północy" nr 34
Szerpowie w Norwegii, geoIslandia, legendy Wysp Owczych ...
więcej >>>

2019-06-17
Fundacja forScience: czas na Północ
Sørkapp Marine Litter Cleanup ...
więcej >>>

2019-06-16
IX edycja Folkemødet
Największy festiwal polityczny Skandynawii ...
więcej >>>

2019-06-12
Dannebrog: 800 lat
Duńska flaga najstarszą na świecie ...
więcej >>>

2019-06-11
„Chleb i kanebulle”: Szwedzi w Polsce, Polacy w Szwecji
Wystawa plenerowa Ambasady Szwecji ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2014-07-28

Via Baltica connecting Europe

Propozycja na drugą część wakacji

Są w Europie dwa kraje, dwa narody, których losy w pewnym sensie są podobne. I choć leżą po dwóch stronach Bałtyku, na przełomie XV i XVI wieku miały… wspólną granicę! Mowa oczywiście o Polsce i Finlandii. Choć należy dodać, że w tamtym czasie ową granicę tworzyły Unia Polsko-Litewska oraz Królestwo Szwecji, w którym jedną z prowincji była Finlandia.

Podróżując po współczesnej Europie można jednak zapomnieć o granicach. O ich istnieniu pomiędzy Polską, Litwą, Łotwą i Estonią dziś przypominają jedynie charakterystyczne zabudowania dawnych punktów kontrolnych na przejściach granicznych, nieco podobne do kas przy wjazdach na autostrady, oraz nadal stojące tu i ówdzie wieże obserwacyjne. Granicę pokonuje się oczywiście bez zatrzymywania. Przy dawnych przejściach granicznych nadal funkcjonują kontory wymiany walut, a w dawnych budynkach odpraw otwarto kafeterie i restauracje.

Z Warszawy do Tallina jest około tysiąca kilometrów. To nie jest zbyt wiele dla kogoś, kto lubi spędzać wakacje podróżując własnym samochodem, zwłaszcza, że Via Baltica jest nową i zadbaną drogą, na wielu odcinkach wybudowaną z pomocą unijnych funduszy. Za wyjątkiem Polski, na przeważajacej większości odcinków trasa ma stosunkowo niskie natężenie ruchu. Jest on intensywny w okolicach większych miast, szczególnie Rygi. Warto stosować się do obowiązujących limitów prędkości, bo trasa znana jest z częstego patrolowana przez policję drogową, wyposażoną w urządzenia potocznie zwane przez kierowców „suszarkami”.

Jeśli w planach podróży jest zwiedzanie, warto wcześniej zajrzeć do internetu i zaplanować sobie co chcemy zobaczyć – oznakowanie atrakcji turystycznych przy Via Baltica jest raczej słabe. A jest co zwiedzać. Wzdłuż trasy można też znaleźć atrakcyjne miejsca na nocleg w rozsądnej cenie – nad morzem lub w leśnej okolicy. Do wyboru są pensjonaty, dworki, hotele spa.

Mijane trzy kraje, choć są sąsiadami, bardzo różnią się od siebie językiem, historią i kulturą. Jadąc na Północ, na Litwie warto zajrzeć do ulubionego przez Piłsudskiego uzdrowiska Druskienniki lub do Kowna, międzywojennej stolicy Litwy. Na Łotwie oczywiście warto się zatrzymać w malowniczej, pełnej parków Rydze, która jak wszystkie środkowoeuropejskie stolice pięknieje nieomal z dnia na dzień. Jeśli jest na to czas, miło jest zanocować w podstołecznym nadmorskim kurorcie Jurmala. W Estonii, ok. 100 km przed Tallinem, kuszą też morskie, piaszczyste plaże i niezliczone kafejki modnego kurortu Pärnu. Koniecznie trzeba też sobie zarezerwować czas i choć na chwilę zatopić się w średniowiecznym klimacie tallińskiej starówki. W bezpośrednim sąsiedztwie portu jest równie ciekawie. Stale przybywa tu atrakcyjnych restauracji, centrów handlowych i małych butikow oraz hoteli. Miasto Tallin zdecydowanie przybliża się do portu z przyjaznymi podróżnym usługami.

Ostatnie 60 km to odpoczynek na falach Bałtyku. Trzeba się bowiem przeprawić przez Zatokę Fińską z Tallina do Helsinek. My wybraliśmy prom M/S „Finlandia” należący do Eckerö Line – przewoźnika, który w ankietach badania opinii zdobył najwyższą pozycję wśród linii obsługujących tę trasę pod względem jakości usług. Podczas trwającego dwie i pół godziny rejsu oprócz widoków szczególnie spodobał się nam kącik zabaw dla dzieci ze ścianką wspinaczkową w kształcie dżungli i kafeteria z muzyką na żywo.

Prom Eckerö Line kursuje dwa razy dziennie w obie strony. W sezonie 2014 z Tallina do Helsinek o 12.00 i 19.30 z terminalu A. Dodatkową atrakcją jest fakt, że na trasie Tallin-Helsinki jest spora konkurencja, co utrzymuje ceny na przyjaznym dla turysty poziomie.

Kiedy już się zjedziemy z pokładu „Finlandii” w Porcie Zachodnim Helsinek, otwiera się przed nami cała Finlandia. Port Zachodni usytuowany jest w centrum miasta. Jeśli się podróżuje bez samochodu, wystarczy wskoczyć w tramwaj nr 9, by po 15 minutach znaleźć się przed Dworcem Głównym. Stąd, od najpopularniejszych atrakcji fińskiej stolicy wędrowca dzieli zaledwie 5-10 minutowy spacer.

Jeśli jednak pociąga nas bardziej las, woda i dzika przyroda, a w bagażniku grzechoce przybornik z akcesoriami wędkarskimi, to prosto z pokładu promu można wyruszyć na wschód lub północny-wschód – do fińskiej krainy wielkich jezior. Wędkowanie „na robaka” i „jigging” jest w Finlandii dozwolone wszędzie. Do łowienia na muchę, spinning, trolling lub sieci trzeba mieć zezwolenia. Zwykle można je zakupić w kioskach sieci R-kioski lub w lokalnych urzędach. Informacja turystyczna wskaże drogę.

Jeziora są też na północy, a tam czeka dodatkowa atrakcja – renifery i Święty Mikołaj, który latem też przyjmuje gości w Rovaniemi. Miłośnicy trekingu mogą wyruszyć na wędrowne szlaki Laponii.

Kierunek na Zachód od Helsinek obiecuje szczególnie wiele atrakcji. Jadąc szlakiem królewskim można zwiedzić po drodze liczne zabytkowe dwory z pięknymi parkami – na przykład pałac Mustio, zajrzeć do centrum sztuki Fiskars w odrestaurowanych dziewiętnastowiecznych pomieszczeniach produkcyjnych słynnej fabryki narzędzi i sztucców, zwiedzić dawną stolicę Finlandii – Turku. Na zamku w Turku w 1562 roku Katarzyna Jagiellonka, zaślubiwszy fińskiego księcia Jana, spędziła swoje pierwsze święta w Finlandii – w specjalnie dla niej urządzonych apartamentach na czwartym piętrze.

Jadąc dalej wzdłuż wybrzeża dojeżdża się do kultowego fińskiego kurortu Naantali, gdzie na jednej z wysp ma swoją letnią rezydencję prezydent Finlandii, a na wyspie obok ulokował się niesłychanie popularny rodzinny park tematyczny w całości poświęcony Muminkom.

Stąd już niedaleko do archipelagu Wysp Alandzkich, gdzie sieć dróg między wyspami spinają połączenia promowe i mosty. Promy linowe są nieodpłatne. Na promach płaci się tylko za pojazdy – pasażerowie piesi przeprawiają się za darmo. Te połączenia traktowane są jako element dróg państwowych, tak jak mosty.

Ostatnią wyspą archipelagu od strony zachodniej jest Eckerö. Tu ma swoją siedzibę firma-siostra Eckerö Line, o nazwie Eckerö Linjen. Na pokładzie jej promów można się przeprawić do szwedzkiego portu Grislehamn i stamtąd kontynuować podróż po całej Skandynawii lub skorzystać z połączeń promowych między Szwecją a Polską i tą drogą wrócić do domu. Przedtem jednak trzeba koniecznie odwiedzić uroczy zameczek Kastelholm w gminie Sund, na największej wyspie alandzkiego archipelagu – romantyczny podarunek od księcia Jana dla Katarzyny Jagiellonki.


Autorzy tekstu:
Anna Kulicka-Soisalon-Soininen - dziennikarz, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, tłumacz.

Jukka Soisalon-Soininen - dziennikarz, licencjonowany przewodnik i tour operator.
Organizuje podróże tematyczne dla grup i osób indywidualnych głównie w Polsce i Finlandii, ale też w Estonii, na Ukrainie, we Francji i innych krajach Europy. Kontakt: jukka.soisalon-soininen (at) kolumbus.fi


Na zdjęciu: prom M/S ”Finlandia” (fot. Eckerö Line)


Więcej informacji o rejsach promem "Finlandia" znajduje się TUTAJ

Więcej o firmach Eckerö Line i Eckerö Linjen:

www.eckeroline.fi
www.eckerolinjen.se

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2011 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.