2020-06-06
6 czerwca – święto narodowe Szwecji
Pamiątka koronacji Gustawa I Wazy ...
więcej >>>

2020-06-05
Dania: Grundlovsdag, czyli Dzień Konstytucji
Skromne obchody w czasach pandemii ...
więcej >>>

2020-06-03
Prom MV „Copenhagen” z rotorem Flettnera
Kolejne ekoprzedsięwzięcie Scandlines ...
więcej >>>

2020-05-31
Nowe, 36. wydanie Magazynu Skandynawskiego "Zew Północy"
Finse, Islandia, Eivør, Spitsbergen, krańce Norwegii i... renifery ...
więcej >>>

2020-05-26
The Faroes(e): bedeker z Wysp Owczych
Nietypowe spojrzenie na archipelag i jego mieszkańców ...
więcej >>>

2020-05-25
Play zamiast WOW na islandzkim niebie
Tanie linie lotnicze już jesienią? ...
więcej >>>

2020-05-23
Finnair w opałach, ale…
Śpiewające stewardessy w oczekiwaniu na loty ...
więcej >>>

2020-05-21
Chiny udziałowcami Norwegiana
Ekspansja kapitałowa trwa ...
więcej >>>

2020-05-20
Spotkanie Rady Państw Morza Bałtyckiego
Konferencja on-line ministrów spraw zagranicznych ...
więcej >>>

2020-05-18
Jan Paweł II: 100-lecie urodzin
...
więcej >>>

2020-05-17
Norwegia: 17 maja - Dzień Konstytucji
206. rocznica wydarzenia z Eidsvoll ...
więcej >>>

2020-05-15
SAS i Norwegian: lot tylko w maseczce
Nowe przepisy od 17-18 maja 2020 ...
więcej >>>

2020-05-12
Dania: koło ratunkowe dla turystyki
Pomoc rządowa w wysokości 725 mln DKK dla branży ...
więcej >>>

2020-05-11
Bornholms Museum: wirtualne zwiedzanie
Darmowa podróż na Bornholm ...
więcej >>>

2020-05-09
Wyspy Owcze: startuje liga piłkarska
Niezbędnik fana farerskiego futbolu ...
więcej >>>

2020-05-08
III edycja festiwalu Nordic Talking
Wirtualne spotkanie miłośników Północy ...
więcej >>>

2020-05-07
8 maja: Store Bededag
Długi weekend w Danii, na Wyspach Owczych i Grenlandii ...
więcej >>>

2020-05-07
Visit Sweden: skracanie linii frontu
Cięcia w budżecie i zmiana orientacji ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2015-01-16

Targi turystyczne MATKA 2015

Helsinki, 15-18 stycznia

W tegorocznych targach MATKA 2015 w Helsinkach bierze udział ponad tysiąc wystawców z 80 krajów. Przy przewidywanej frekwencji około 70 tysięcy gości, którzy w tym roku odwiedzą targi, jest to nadal największe wydarzenie w branży turystycznej dla północnej części Europy. Targi MATKA przyciągają wystawców z całego świata oraz publiczność i przedstawicieli branży turystycznej z obszaru Skandynawii, z całego regionu bałtyckiego i innych państw Europy.

Przy wszystkich tych niewątpliwych zaletach targów, gołym okiem można zaobserwować, jak w ostatnich latach stopniowo zmniejsza się obszar targów w ogromnym centrum wystawienniczym Helsinek – Messukeskus. Zmniejsza się nie tylko ogólna powierzchnia, ale też kurczy się lista wystawców. Na przykład SiljaLine nie miała w tym roku swojego stoiska, choć przedstawiciele Silji byli obecni zarówno na spotkaniach warsztatowych branży, jak i na samych targach, przy ekspozycji promującej podróże na Wyspy Alandzkie. Finnair ograniczył się do stosunkowo niewielkiego stoiska w porównaniu z ubiegłymi latami, zaś niezwykle rozbudowanej z reguły sekcji turystyki krajowej w tym roku nie było wcale. Wyraźnie dała się też zauważyć nieobecność na targach Rosjan oraz fińskich firm specjalizujących się w obsłudze tej niszy rynkowej. Symboliczna obecność Sankt Petersburga to wyjątek, który potwierdza regułę

Znalazło się za to miejsce na stworzenie egzotycznej plaży z basenem, wokół której rozstawiły się stoiska destynacji oferujących rajskie wakacje z plażą pod palmami. Głównym partnerem targów był w tym roku Egipt eksponujący nie tylko uznaną od stuleci atrakcyjność ulubionych przez turystów miejsc, ale też ich bezpieczeństwo.

Powstała też strefa biznesu, gdzie na zasadzie warsztatów, zamiast rozbudowanych stoisk, firmy mogły wynająć stolik i tam spotykać się z potencjalnymi kontrahentami czy partnerami na zasadzie ustalonego wcześniej grafiku spotkań.

Rozbudowane spotkania warsztatowe branży były też ważnym punktem programu w dniu poprzedzającym otwarcie targów. Określiłabym to jako trend, w którym branża stara się uzyskać więcej za mniej...

To „kurczenie się” targów można tłumaczyć kryzysem. Finowie są mistrzami zaciskania pasa i w związku z tym podejmowania drastycznych decyzji o cięciach budżetowych. W obliczu obiektywnej konieczności tu się nikt nie rozczula nad niczym.

Z drugiej jednak strony - świat się zmienia, a wraz z nim turystyka. Polskie stoisko nadal prezentowało się okazale, ale i tu odczuwa się skutki zmian.

– Coraz więcej osób posługuje się Internetem planując podróże, to zmienia również naszą rolę jako informatorów i inspiratorów – komentuje Małgorzata Hudyma, przedstawicielka Polskiej Organizacji Turystyki.

Jeszcze kilka lat temu wystarczyło mieć na stoisku atrakcyjne broszury i mapy by zachęcać turystów do odwiedzania Polski, wskazywać nowe kierunki i różne atrakcyjne formy aktywności. Teraz do stoiska Polski przychodzą ludzie, którzy dzięki internetowi są świetnie zorientowani, gdzie chcą jechać i co robić. Wszystko wybierają i rezerwują przez Internet – z tej drogi korzysta także starsze pokolenie. Nie potrzebują już tak bardzo biur podróży czy turoperatorów do zorganizowania podróży. Ale nadal potrzebują informacji. Często przychodzą do stoiska targowego z tak szczegółowymi pytaniami, że nie uciekając się do źródeł w sieci trudno na nie odpowiedzieć.

Nie jest też łatwo, jak kiedyś, nawiązać stałą współpracę z touroperatorami, bo coraz mniej turyści interesują się standardowymi programami. Polska nie jest kierunkiem czarterowym, jak na przykład Wyspy Kanaryjskie. Coraz więcej jest „szytych na miarę” podróży – dla grup o konkretnych zainteresowaniach. Najważniejsze staje się zatem rozbudzanie zainteresowania krajem jako kierunkiem, promowanie Polski i poszczególnych jej regionów, jako atrakcyjnego celu podróży.

Idąc z duchem czasu, POT uruchomiła portal turystyczny o Polsce także w wersji fińskiej, na którym, oprócz wszechstronnej informacji, znajduje się tzw. Travel Planner, z pomocą którego można ze szwajcarską dokładnością zaplanować sobie podróż.


Więcej: www.puola.travel


Autorzy tekstu:
Anna Kulicka-Soisalon-Soininen - dziennikarz, reżyser i scenarzysta filmów dokumentalnych, tłumacz.

Jukka Soisalon-Soininen - dziennikarz, licencjonowany przewodnik i tour operator.
Organizuje podróże tematyczne dla grup i osób indywidualnych głównie w Polsce i Finlandii, ale też w Estonii, na Ukrainie, we Francji i innych krajach Europy. Kontakt: jukka.soisalon-soininen (at) kolumbus.fi


Na zdjęciu: stoisko Polski na targach MATKA 2015 (fot. Anna Kulicka-Soisalon-Soininen)

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.