2020-06-05
Dania: Grundlovsdag, czyli Dzień Konstytucji
Skromne obchody w czasach pandemii ...
więcej >>>

2020-06-03
Prom MV „Copenhagen” z rotorem Flettnera
Kolejne ekoprzedsięwzięcie Scandlines ...
więcej >>>

2020-05-31
Nowe, 36. wydanie Magazynu Skandynawskiego "Zew Północy"
Finse, Islandia, Eivør, Spitsbergen, krańce Norwegii i... renifery ...
więcej >>>

2020-05-26
The Faroes(e): bedeker z Wysp Owczych
Nietypowe spojrzenie na archipelag i jego mieszkańców ...
więcej >>>

2020-05-25
Play zamiast WOW na islandzkim niebie
Tanie linie lotnicze już jesienią? ...
więcej >>>

2020-05-23
Finnair w opałach, ale…
Śpiewające stewardessy w oczekiwaniu na loty ...
więcej >>>

2020-05-21
Chiny udziałowcami Norwegiana
Ekspansja kapitałowa trwa ...
więcej >>>

2020-05-20
Spotkanie Rady Państw Morza Bałtyckiego
Konferencja on-line ministrów spraw zagranicznych ...
więcej >>>

2020-05-18
Jan Paweł II: 100-lecie urodzin
...
więcej >>>

2020-05-17
Norwegia: 17 maja - Dzień Konstytucji
206. rocznica wydarzenia z Eidsvoll ...
więcej >>>

2020-05-15
SAS i Norwegian: lot tylko w maseczce
Nowe przepisy od 17-18 maja 2020 ...
więcej >>>

2020-05-12
Dania: koło ratunkowe dla turystyki
Pomoc rządowa w wysokości 725 mln DKK dla branży ...
więcej >>>

2020-05-11
Bornholms Museum: wirtualne zwiedzanie
Darmowa podróż na Bornholm ...
więcej >>>

2020-05-09
Wyspy Owcze: startuje liga piłkarska
Niezbędnik fana farerskiego futbolu ...
więcej >>>

2020-05-08
III edycja festiwalu Nordic Talking
Wirtualne spotkanie miłośników Północy ...
więcej >>>

2020-05-07
8 maja: Store Bededag
Długi weekend w Danii, na Wyspach Owczych i Grenlandii ...
więcej >>>

2020-05-07
Visit Sweden: skracanie linii frontu
Cięcia w budżecie i zmiana orientacji ...
więcej >>>

2020-05-05
Wyspy Owcze na Nordic Talking
Wirtualny festiwal, 8-10 maja 2020 ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2016-01-04

Kontrole graniczne między Szwecją a Danią

Trudności w podróży przez Øresundsbroen

W związku z lawinowym napływem imigrantów do Szwecji, od 4 stycznia 2016 r. będzie obowiązywała kontrola graniczna przy wjeździe do tego kraju z terenu Danii. Odpowiedzialność za kontrole mają ponosić przewoźnicy, czyli koleje, armatorzy promowi i przewoźnicy autobusowi.

Właśnie z tego powodu szwedzkie koleje państwowe SJ wstrzymały do odwołania ruch pociągów z Danii do Szwecji, tłumacząc tę decyzję brakiem możliwości kontrolowania podróżnych. Obsługę ruchu pomiędzy tymi krajami wzięły na siebie duńskie linie kolejowe DSB. W praktyce oznacza to, że jadący pociągiem z Danii do Szwecji muszą przesiąść się na inny peron na stacji Kastrup (port lotniczy; ostatnia stacja duńska przed Szwecją). Perony przegrodzono metalowym płotem długości ponad 300 m i wysokości 1,60 m. Zanim wsiądzie się do pociągu, który pojedzie dalej, do Szwecji, należy okazać dokument identyfikacyjny z fotografią – najlepiej paszport. Kontrole przeprowadzać ma firma ochroniarska Securitas. Brak dokumentu będzie równoznaczny z zakazem wejścia do pociągu.

Kolejna kontrola będzie przeprowadzana przez szwedzką policję na stacji Hyllie – pierwszej stacji w Szwecji. Kara za wpuszczenie do środka lokomocji osoby bez dokumentu tożsamości wynosi 50 tys. koron szwedzkich i obciąża się nią przewoźnika. Z tego powodu strona duńska rozważa skanowanie dokumentów podróży pasażerów jako dowodów kontroli, na wypadek, jeśli któryś z nich… wyrzuci dokumenty lub zgubi między Danią a Szwecją.

Co ciekawe, kontrole będą się odbywały tylko przy podróży z Danii do Szwecji. Przejazd koleją w przeciwnym kierunku – do Danii – będzie realizowany po staremu.

Liczba pociągów DSB zostanie zredukowana o połowę, co oznacza dłuższy przejazd o ok. 10-­30 minut. Oczywiście możliwe są także dłuższe opóźnienia w wypadku problemów z identyfikacją pasażerów. DSB twierdzi, że ta zaostrzona kontrola kosztować będzie około miliona koron duńskich dziennie! Koszty pierwszego miesiąca kontroli pokryć ma DSB, lecz przy jej przedłużeniu podniesione zostaną ceny biletów.

Kontrole będą wielkim utrudnieniem dla tysięcy osób dojeżdżających do pracy w regionie Øresund (miasta po obu brzegach cieśniny Sund, z Kopenhagą i Malmö na czele), który do tej pory był modelowym przykładem współpracy transgranicznej. Ich wprowadzenie oraz późniejsza podwyżka cen biletów wzbudziły liczne protesty nie tylko osób pracujących po obu stronach cieśniny Sund. Do tej pory np. dojazd z duńskiego Helsingøru do szwedzkiego Malmö obywał się bez przesiadek – szybką i wygodną jazdę zapewniały pociągi Øresundstog. Od 4 stycznia podróżny musi na stacji Nørreport w Kopenhadze opuścić pociąg, przesiąść się na metro, a dojechawszy do stacji Kastrup przejść kontrolę graniczną by następnie wsiąść do pociągu odjeżdżającego do Szwecji.

Większe zyski przewiduje natomiast firma Gråhund, od dawna świadcząca usługi przewozowe między Danią a Szwecją. Planowane jest podwojenie liczby autobusów. Kontrolę dokumentów ma przeprowadzać kierowca.

W specyficznej sytuacji znaleźli się mieszkańcy duńskiej wyspy Bornholm. Najszybsze i dotychczas najłatwiejsze połączenie z pozostałymi regionami Danii składa się z rejsu promem do szwedzkiego Ystad, a następnie przejazdu pociągiem lub autobusem przez Øresundsbroen. Wspomniana wcześniej firma autobusowa Gråhund ma przejąć tę trasę zamiast wstrzymanych pociągów szwedzkich. Warunek okazania legitymacji z fotografią będzie jednak obowiązywać także wyspiarzy jadących przez Szwecję jedynie tranzytem.

Podobnej kontroli zostanie poddany ruch samochodowy przez Øresundsbroen, podobnie jak popularne połączenie promowe przez Sund pomiędzy Helsingør i Helsinborg.

Z ostatniej chwili: wprowadzenie kontroli przez Szwecję skłoniło duński rząd do wprowadzania podobnych kroków ze skutkiem natychmiastowym, co ogłoszono na dzisiejszej konferencji prasowej. Czasowe kontrole (na razie na 10 dni) zostały wprowadzone na granicy z Niemcami oraz w portach, do których przybywają promy z Niemiec, czyli Gedser i Rødby. Premier Danii Lars Lykke Rasmussen uzasadnia, ze "możemy i powinniśmy troszczyć się o Danię". Jego zdaniem, zaostrzona kontrola szwedzka może doprowadzić do tego, ze w okolicach Kopenhagi zbierze się duża liczba nielegalnych imigrantów, co może stanowić zagrożenie dla ładu publicznego.

Żródło: www.fyens.dk, www.dsb.dk, www.dr.dk

Na zdjęciu: Øresundstog na stacji Malmö C (fot. News Oresund / commons.Wikimedia.org)

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.