1 sierpnia 2016 roku minęło 70 lat obecności Skandynawskich Linii Lotniczych SAS na niebie. Tego dnia w 1946 roku rozpoczęły działalność najpopularniejsze skandynawskie linie lotnicze, po fuzji międzynarodowych przewoźników lotniczych z Norwegii, Danii i Szwecji.
Natomiast pierwszy lot SAS - ze Sztokholmu do Nowego Jorku - miał miejsce 17 września 1946 roku. Do uczestnictwa w inauguracyjnym rejsie na pokład nowego samolotu DC-4 "Dan Viking" zaproszono 28 specjalnych gości. Podróż z międzylądowaniami w Kopenhadze, Prestwick w Szkocji oraz Gander na Nowej Funlandii trwała 25 godzin. Właśnie wtedy rozpoczęła się prawdziwa historia SAS.
Przez całe dziesięciolecia linie SAS były pionierem, wprowadzającym nowe oferty i rozwiązania techniczne na pokładach swoich samolotów. Wśród przykładów można znaleźć pierwsze przeloty dookoła świata, pierwsze systemy audio-video na pokładzach samolotów, wprowadzenie klasy turystycznej, czy rozkładanych foteli do spania. SAS był pierwszym przewoźnikiem, który zaoferował oddzielne stanowiska odprawy i komfortowe poczekalnie oraz zatrudnił kobietę na stanowisku pilota. Ponadto były to pierwsze linie lotnicze, które podczas operacji lądowania zastosowały ekologiczne rozwiązania, pozwalające oszczędzać paliwo i ograniczyć emisje gazów cieplarnianych.
Obecnie linie SAS inwestują w innowacje i inteligentne rozwiązania cyfrowe, dzięki którym podróżowanie ma być łatwiejsze, szybsze i bardziej spersonalizowane. Ułatwieniu życia pasażerom służą takie elementy, jak zmodernizowane poczekalnie SAS, nowe poczekalnie SAS Café oraz stanowiska przyspieszonej kontroli bezpieczeństwa Fast Track. Powodzeniem cieszy się - także stworzony przez SAS - program lojalnościowy. We wprowadzonym w 1992 roku programie SAS EuroBonus liczy obecnie ponad 4,5 mln uczestników.
SAS Labs, czyli dział SAS zajmujący się innowacjami, prowadzi prace nad nowymi pomysłami i innowacjami, które zrewolucjonizują przyszłość podróżowania: od kart pokładowych zapisywanych na chipach wszczepionych pod skórę, po inteligentne i spersonalizowane przywieszki bagażowe. Jesienią wszyscy członkowie personelu pokładowego SAS otrzymają urządzenia nazywane Cabin Crew Devices. Będą to specjalnie skonfigurowane iPady Mini, które ułatwią załodze pracę i pozwolą zapewnić pasażerom SAS jeszcze lepszą obsługę. Dzięki tym urządzeniom możliwe będzie sprawdzenie np. statusu bagażu, przesiadki oraz informacji na temat członkostwa w programie SAS EuroBonus. Dużą uwagę przykłada się także do rozwiązań proekologicznych, jak biopaliwa, działania na rzecz wydajności paliwowej, ekologiczne przeloty oraz nowa i bardziej efektywna flota.
Przez ostatnich kilka lat linie SAS inwestowały w proces największej ekspansji międzynarodowej w historii firmy, rozwijając ofertę lotów do USA i Azji. Wszystkie z tych rejsów realizowane są obecnie przez samoloty ze zmodernizowanymi kabinami. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy SAS uruchomiły nowe, bezpośrednie połączenia ze Skandynawii do takich miast, jak Hong Kong, Los Angeles oraz Boston, a kolejnymi bezpośrednimi połączeniami będą rejsy z Kopenhagi i Oslo do Miami, które rozpoczną się we wrześniu. We wrześniu SAS świętuje także rocznicę swojego pierwszego lotu między Skandynawią i USA.
Z okazji 70-lecia istnienia SAS, uruchomiono specjalny serwis poświęcony osiągnięciom, ciekawostkom i kamieniom milowym w historii SAS, wzbogacony licznymi, archiwalnymi zdjęciami (serwis w języku angielskim).
Więcej: www.sasgroup.pl
Źródło: www.sasgroup.pl
|