Wiele wskazuje na to, że wschodnia część Nordfjordu, a ściślej okolice Stryn, Loen i Olden, już niebawem stanie się jednym z najbardziej atrakcyjnych zakątków Fiordów Norwegii. Wszystko za sprawą projektu Hoven Loen, mającym na celu uczynienie z Loen i okolic centrum aktywnego wypoczynku.
Główną inwestycją związaną z tym projektem jest budowa w Loen kolejki górskiej, która zostanie oddana do użytku w 2017 roku. Będzie to jedna z najbardziej stromo poprowadzonych tras kolei linowej na świecie. Dzięki niej, turyści z poziomu fiordu, czyli 0 m n.p.m., wjadą na wysokość 1011 m n.p.m. - właśnie tyle liczy szczyt Hoven, gdzie powstaje stacja górna.
Kolejka stworzy nowe możliwości aktywnego wypoczynku, jak górskie wędrówki (70 km tras, w tym na popularny wśród Norwegów szczyt Sk?la), kolarstwo górskie, narciarstwo biegowe i przełajowe. Będzie też znakomitym uzupełnieniem już istniejących, pobliskich atrakcji. Należą do nich m.in. wspinaczkowy szlak na Hoven - Via Ferrata Loen, znana m.in. z mostu linowego Gj?lmunnebrua o długości 120 m, dolina Lodalen z niezwykłym jeziorem Lovatnet, niedaleko stąd do Stryn i centrum narciarstwa letniego Stryn Sommerski czy jednego z najbardziej znanych jęzorów Jostedalsbreen - Briksdalsbreen. 6 km od Loen znajduje się miejscowość Olden, gdzie przybywają statki wycieczkowe - ich pasażerowie z pewnością znajdą się wśród tych, którzy wjadą na Hoven. Koszt budowy kolejki wynosi około 250 mln NOK - to jedna z najdroższych norweskich inwestycji w sektorze turystyki.
www.visitnorway.com
|