2024-03-29
Spokojnej i radosnej Wielkanocy!
...
więcej >>>

2024-03-27
Ludność Wysp Owczych
Dane na dzień 1 lutego 2024 ...
więcej >>>

2024-03-20
Nordyckie opowieści
Książka o legendach z Islandii, Norwegii i Wysp Owczych ...
więcej >>>

2024-03-17
Grindavík: erupcja po raz czwarty
Ewakuacja Blue Lagoon ...
więcej >>>

2024-03-11
Bornholmslinjen: rekord przewozów
Ponad 2 miliony pasażerów rok do roku ...
więcej >>>

2024-03-08
Szwecja dołącza do NATO
Wielki dzień dla Szwedów i sojuszu ...
więcej >>>

2024-03-07
Skandynawia na targach ITB 2024
Berlin: największe targi turystyczne na świecie ...
więcej >>>

2024-03-05
Konkurs Scandlines i Zewu Północy
Nagroda: rejs promem Scandlines ...
więcej >>>

2024-03-03
Klimarådet: podatkami w rolnictwo
Niepewna przyszłość duńskich farmerów ...
więcej >>>

2024-02-25
Skania: protest szwedzkich farmerów
Przeciw spadających dochodom i biurokracji ...
więcej >>>

2024-02-23
Dania: 10 lat wsparcia dla Ukrainy
Dwustronne porozumienie ws bezpieczeństwa ...
więcej >>>

2024-02-22
Szwecja-Ukraina: rekordowa pomoc wojskowa
Amunicja, łodzie bojowe, systemy przeciwlotnicze ...
więcej >>>

2024-02-15
Øresundsbron: są powody do zadowolenia
Podsumowanie ruchu na największej przeprawie Skandynawii ...
więcej >>>

2024-02-13
Pożar w Liseberg Oceana Vattenvärld
Dramat w Göteborgu ...
więcej >>>

2024-02-12
Alexander Stubb nowym prezydentem Finlandii
Kolejne zwycięstwo fińskiej centroprawicy ...
więcej >>>

2024-02-10
Szwecja: będą strefy kontroli
Walka z przestępczością zorganizowaną ...
więcej >>>

2024-02-08
Islandia, Grindavík: erupcja po raz trzeci
Znów gorąco na półwyspie Reykjanes ...
więcej >>>

2024-02-06
Dueodde i dwie inne plaże Północy w światowym TOP100
Nowa publikacja Lonely Planet „Best Beaches” ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2020-06-03

Prom MV "Copenhagen" z rotorem Flettnera

Kolejne ekoprzedsięwzięcie Scandlines

26 maja 2020 r., podczas nocnego postoju w Rostocku, jeden z dwóch pływających na linii Rostock-Gedser (Dania) hybrydowych promów Scandlines - MV "Copenhagen" - został wyposażony w rotor Flettnera. Po przeprowadzonych testach, od początku czerwca MV "Copenhagen" w pełni korzysta już z tej technologii.

Rotor Flettnera, wynaleziony i zastosowany na eksperymentalnych jednostkach jeszcze przed wojną, opiera się na tzw. efekcie Magnusa. Obrotowy cylinder działa jak żagiel, przyczyniając się do ograniczenia emisji szkodliwych związków do atmosfery i oszczędności paliwa.

Zamontowany na MV "Copenhagen" rotor produkcji fińskiej firmy Norsepower mierzy 30 metrów wysokości, ma średnicę pięciu metrów i automatycznie rozpoczyna pracę przy określonej przez operatora prędkości wiatru. Jego zastosowanie pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 4-5%.

Instalacja rotoru jest kolejną inwestycją, mającą na celu zmniejszenie emisyjności całej floty Scandlines, która dysponuje obecnie największą liczbą hybrydowych promów na świecie. Na obu trasach Scandlines, łączących Niemcy ze Skandynawią: Rostock-Gedser i Puttgarden - R?dby, pływa ich sześć.

Zabierający na pokład 1300 pasażerów i 460 samochodów MV "Copenhagen" z hydrodynamicznym kadłubem, systemem magazynowania energii, zapewniającym 20-minutowy rejs wyłącznie z napędem elektrycznym, z rotorem Flettnera, tzw. skruberem (płuczką spalin) i innymi proekologicznymi rozwiązaniami należy obecnie do najmniej uciążliwych dla środowiska promów na świecie.

O rotorze Flettnera, MV "Copenhagen" oraz proekologicznej polityce Scandlines traktuje artykuł w najnowszym, 36. wydaniu Magazynu Skandynawskiego "Zew Północy", dostępnym TUTAJ

Więcej: www.scandlines.pl

Żródło i fot.: Scandlines

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.