2023-05-29
VI edycja NORDIC TALKING FESTIVAL
Gdynia: zaproszenie dla miłośników Północy ...
więcej >>>

2023-05-28
Skandynawia nieco tańsza
Spadają kursy korony szwedzkiej i norweskiej ...
więcej >>>

2023-05-25
Posta: pierwsze na Północny kryptoznaczki
Rewolucyjny krok narodowej poczty Wysp Owczych ...
więcej >>>

2023-05-23
„Uciec z Wysp Owczych”
Bezdroża: nowa książka Kuby Witka ...
więcej >>>

2023-05-22
Finlandia: wielka powódź w dolinie Tornio
Wiosenne roztopy przyczyną wezbrań ...
więcej >>>

2023-05-18
„Mannerheim – polskie lata”
Niezwykła książka o pobycie bohatera Finlandii w Polsce i jego związkach z Polską i Polakami ...
więcej >>>

2023-05-16
Reykjavík: szczyt Rady Europy
Wyjątkowe spotkanie na Islandii ...
więcej >>>

2023-05-14
Tajemnicze wstrząsy na Bornholmie
Echo ćwiczeń Anakonda 23? ...
więcej >>>

2023-05-11
Rankki – fińska wyspa na sprzedaż
7,9 mln EUR za skalistą perełkę ...
więcej >>>

2023-05-09
Lotnisko Kastrup: początek wielkiej rozbudowy
2030: 50 milionów pasażerów rocznie ...
więcej >>>

2023-05-05
Zew Arktyki – letnia wyprawa na Svalbard
Wyjazd dla Czytelników „Zewu Północy” ...
więcej >>>

2023-05-03
Helsinki: szczyt nordycko-ukraiński
Zełeński gościem specjalnym ...
więcej >>>

2023-05-01
Sztokholm: burger z… wydrukowanym mięsem
Wege rewolucja w natarciu ...
więcej >>>

2023-04-29
Grenlandia: krok ku niepodległości
Projekt przyszłej konstytucji ...
więcej >>>

2023-04-24
Autonomiczna komunikacja przyspiesza
Norwegowie i Szwedzi w światowej czołówce ...
więcej >>>

2023-04-20
Dzień Nordycki w Warszawie: dyskusje i warsztaty
Transformacja energetyczna, ochrona środowsika, problemy miast ...
więcej >>>

2023-04-18
Największy katamaran świata
HSC Express 5 już na Bornholmie ...
więcej >>>

2023-04-17
Szwecja: rozpoczęła się Aurora 23
Największe ćwiczenia wojskowe od 25 lat ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2023-02-27

Metrem przez cieśninę Sund w 2035?

Öresundsmetro: Malmö-Kopenhaga w 23 minuty

Od 2012 r. miasto Malmö i gmina Kopenhaga badają możliwość połączenia obu miast nad Sundem linią metra. Chodzi o jeszcze lepsze skomunikowanie obszaru tzw. Wielkiej Kopenhagi, a w praktyce – utworzenie wielkiej, liczącej ok. 2,3 mln mieszkańców metropolii nad tą kluczową dla całego regionu bałtyckiego cieśniną.

Pierwszym krokiem ku temu celowi było otwarcie w 2000 roku spektakularnej przeprawy mostowo-tunelowej przez Sund, która zastąpiła uciążliwe w codziennej komunikacji połączenia promowe. Potencjalna linia metra biegłaby nieco na północ od obecnej przeprawy, miała łącznie 5 stacji i byłaby przedłużeniem planowanej przez Duńczyków linii metra M5 do sztucznej wyspy Lynetteholm, która powstanie na zewnątrz kopenhaskiego portu.

Jeśli inwestycja dojdzie do skutku, przy czasie podróży między głównymi stacjami w Malmö i Kopenhadze wynoszącym 23 minuty, z odjazdami co 90 sekund, powstanie większy i bardziej spójny rynek pracy niż do tej pory. Krótsza o połowę od dotychczasowej podróż – obecnie kursujące przez most i tunel pociągi pokonują tę trasę w 40 minut – zwiększy mobilność mieszkańców i zapewni warunki lepszego dopasowania na rynku pracy w całym regionie Wielkiej Kopenhagi.

Potencjalna inwestycja ma także ważne, społeczne znacznie – przede wszystkim dla strony duńskiej. Ta część Zelandii stanie bowiem w przyszłości przed problemami natury demograficznej, z ujemnym przyrostem naturalnym. Inaczej sytuacja ma się po stronie szwedzkiej – dla Skanii prognozy demograficzne są o wiele bardziej korzystne.

Za orientacyjny termin ukończenia Öresundsmetro przyjęto rok 2035. Prace studyjne prowadzone są w ramach unijnego programu Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak.


Źródło: www.oresundsmetro.com

Ilustracja: www.oresundsmetro.com / Københavns Kommune

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.